Poszukiwacze odkryli w polu w woj. świętokrzyskim sporo części polskiego przedwojennego samochodu Polski Fiat 508 Łazik – teraz szukają kogoś kto by chciał przyjąć ten zabytek do swojego muzeum lub ewentualnej rekonstrukcji do której mógł by posłużyć.

W trakcie wspólnych poszukiwań Świętokrzyskiej Grupy Eksploracyjnej z Stowarzyszeniem Historyczno-Eksploracyjnym Kohorta na pozwoleniu od WKZ, w okolicach miejscowości Klimontów natrafili na bardzo rzadkie znalezisko. Jest nim Polski Fiat 508 III/W Łazik, który był samochodem osobowo-terenowym zaprojektowanym i skonstruowanym w 1935 roku na terenie naszego kraju.

Udało się odkryć m.in. silnik i chłodnicę, do tego skrzynię biegów. Wyszły przy tym również drobniejsze elementy jak lewarek zmiany biegów, wahacz i prądnica. Na niektórych częściach widoczne są sygnatury producenta i numery seryjne. Pasjonaci chcieli by aby te części trafiły do jakiegoś regionalnego muzeum na ziemi Sandomierskiej, jednak rozważą wszystkie poważne i rozsądne propozycje. Części te śmiało mogły by posłużyć do odbudowy takiego pojazdu, lub przynajmniej jego makiety.

Polski Fiat 508 III/W Łazik został skonstruowany w 1935 roku w Biurze Studiów PZInż przez inż. M. Świerczyńskiego (przy udziale inż. T. Tańskiego) z przeznaczeniem dla Wojska Polskiego. Pojazd ten konstrukcyjnie wywodził się z cywilnego samochodu osobowego Polski Fiat 508 III Junak. Produkcję samochodu Polski Fiat 508 III/W Łazik rozpoczęto już w 1936 roku, a pierwsze pojazdy dla wojska dostarczono do wojska w 1937 roku. Ogółem w latach 1936 – 1939 zbudowano zaledwie około 1500 sztuk łazików.

Wręczenie sztandarów artylerii przeciwlotniczej – defilada pocztów z wręczonymi sztandarami. Poczty jadą samochodami Łazik; listopad 1938 rok. fot. NAC

Samochód ten posiadał otwarte nadwozie, co umożliwiało szybkie jego opuszczenie lub zajęcie w nim miejsc. Jedyną osłonę pełnił składany brezentowy dach. Nadwozie oparte na drewnianym szkielecie było konstrukcji stalowej. Silnik znajdował się z przodu z tyłu natomiast można było umieścić skrzynie ładunkową lub kufer bagażowy. We wszystkich Łazikach było zamontowane terenowe ogumienie, blokada mechanizmu różnicowego oraz terenowe przełożenia przekładni głównej a czasem też i skrzyni biegów. Niektóre egzemplarze różniły się od siebie i posiadały również reduktor, wszystkie natomiast miały tylko jedną oś napędową.

Polski Fiat 508 IIIW Łazik w Muzeum Przemysłu w Warszawie fot. Hiuppo, (CC BY-SA 3.0) via Wikimedia Commons

Przednia szyba była opuszczana co pozwalało na łatwe prowadzenie ognia z pojazdu. Jego wnętrze posiadało specjalny uchwyt na broń, torbę na granaty i kilka innych udogodnień dla żołnierzy. Dodatkowo w niektórych egzemplarzach było montowane uzbrojenie, głównie karabin maszynowy Browning wz. 1928. Poza wersją osobową tego pojazdu istniał też model pick-up, które wykorzystywane były głównie jako lekkie sanitarki.

Nikt nie wie w jaki sposób części tego samochodu znalazły się w szczerym polu. Na dzień dzisiejszy jednak nie zachowało się wiele jego egzemplarzy, więc tym bardziej warte są one zachowania. Ja natomiast z dumą mogę się pochwalić że ten głęboki historyczny sygnał w ziemi dał wykrywacz Simplex+ pochodzący z mojego sklepu – serdecznie gratuluję Panu Dudzikowi z Kohorty!

Najlepsze i najtańsze wykrywacze metalu na początek jak i dla profesjonalisty! Szukacie wykrywacza dla siebie? – koniecznie zapoznajcie się z ofertą naszego sklepu! ..i napiszcie do nas po rabat!

Pewne wykrywacze z najwyższej półki dla początkujących i zaawansowanych… do tego sprzęt do kopaniakoszulkiKUBKImonety i wiele innych – zapraszamy!

8 KOMENTARZE

  1. Auto polskiej konstrukcji ale nazywa się Fiat. To raczej na licencji był budowany ? Dziwne, jak wiele rzeczy w Polsce. Mam nadzieje ze ktoś doceni znalezisko. Tylko kto ? Proces prawny to pewnie będzie droga przez mękę jak wiele spraw dotyczących przeszłości w naszym pięknym kraju. Powodzenia z tym dziwnym autem. Polski ale nie polski.

    • Owszem na bazie licencji fiata, a z tą licencją na życzenie licencjodawcy skasowano produkcję polskich aut. ALE KONSTRUKCJA BYŁA POLSKIM POMYSŁEM NA PODZESPOŁACH WŁOSKICH

  2. Nie ukrywam że z wielką chęcią by się zaopiekował tymi elementami, tym bardziej że mój odbudowywany łazik ma już dużo innych elementów z wykopków.

  3. Jak miało by trafić do Otrębus, to lepiej do jakiegoś regionalnego muzeum lub wojskowego. Zresztą w Otrębusach mają kilka Fiatów 508. A swoją drogą czemu sądzicie że części są od łazika, a nie od cywilnej wersji ??

      • Jaką łapę pod silnikiem ?? Chyba myślisz o belce pod skrzynię jest typowa jak dla cywila i jak dla łazika. Inna była w 508/518 a było to spowodowane dłuższą skrzynią z powodu przystawki reduktora. Jak dla mnie nie ma na tych zdjęciach rzeczy która jednoznacznie mogła by wskazać że to łazik.

  4. mialem fiata 508 z takim silnikiem wersja cywilna dolniak 1100 pojemnosci jeszcze po wsiach mozna to znalesc ja swojego kupilem za grosze wyremntowalem i tanoi sprzedalem kiedys tego bylo duzo ,mozna bylo br r-35 osiolek za kilka butelek na wsi kupic to byly czasy mlodosci

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Dodaj proszę swój komentarz!
Tutaj wpisz swoje imię

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.