Ostatnie badania wykazały, że AI jest w stanie nauczyć się rozpoznawać słabe punkty w ludzkich nawykach i zachowaniach oraz wykorzystywać je do wpływania na podejmowane przez ludzi decyzje.
Stwierdzenie, że AI zmienia każdy aspekt naszego życia i pracy, może wydawać się banalne, ale to prawda. Różne formy AI są stosowane w tak różnych dziedzinach, jak opracowywanie szczepionek, zarządzanie środowiskiem i administracja biurowa. I choć AI nie posiada inteligencji i emocji podobnych do ludzkich, jej możliwości są potężne i szybko się rozwijają.
Nie ma jeszcze powodów do obaw o przejęcie władzy przez maszyny, ale to ostatnie odkrycie uwypukla potęgę AI i podkreśla potrzebę właściwego zarządzania, aby zapobiec niewłaściwemu wykorzystaniu. Jak SI może nauczyć się wpływać na ludzkie zachowanie?
Zespół naukowców z CSIRO’s Data61, cyfrowego ramienia australijskiej narodowej agencji naukowej, opracował systemową metodę znajdowania i wykorzystywania słabych punktów w sposobach dokonywania wyborów przez ludzi, wykorzystując rodzaj systemu AI zwanego rekurencyjną siecią neuronową i uczeniem przez wzmacnianie.
Aby przetestować swój model, przeprowadzili trzy eksperymenty, w których ludzcy uczestnicy grali w gry przeciwko komputerowi.
W pierwszym eksperymencie ludzie klikali na czerwone lub niebieskie flagi, aby zdobyć walutę w grze. SI nauczyła się wzorców wyboru ludzi i zaczęła kierować ich do podejmowania konkretnych decyzji z około 70% szansą powodzenia.
W kolejnym eksperymencie uczestnicy zostali poproszeni o naciśnięcie przycisku, gdy zobaczyli określony symbol (kolorową figurę), ale o powstrzymanie się od naciśnięcia przycisku, gdy pokazano im inne symbole. Celem SI było ułożenie sekwencji symboli wyświetlanych uczestnikowi w taki sposób, aby oszukać go i zmusić do popełniania błędów, ostatecznie zwiększając liczbę błędów popełnianych przez człowieka o 25%.
W trzecim eksperymencie człowiek (gracz) udawał inwestora, przekazując pieniądze zaufanej osobie (SI), która następnie zwracała graczowi pewną sumę pieniędzy. Następnie człowiek musiał zdecydować, ile zainwestować w każdej kolejnej rundzie gry, w oparciu o dochód uzyskany z każdej „inwestycji”. W tym konkretnym eksperymencie SI otrzymała jedno z dwóch zadań: albo zmaksymalizować ilość pieniędzy, które zarobiła, albo zmaksymalizować ilość pieniędzy, które otrzymał zarówno ludzki gracz, jak i maszyna.
„W każdym eksperymencie maszyna uczyła się na podstawie odpowiedzi uczestników i identyfikowała słabe punkty w procesie podejmowania decyzji. W rezultacie maszyna nauczyła się naprowadzać uczestników na określone działania” – piszą autorzy pracy.
To badanie rzeczywiście poszerza nasze zrozumienie nie tylko tego, co AI może zrobić, ale także tego, jak ludzie dokonują wyborów i podejmują decyzje. Co więcej, pokazuje, że maszyny mogą nauczyć się kontrolować ludzkie wybory jedynie poprzez interakcję z nami.
Więcej na ten temat możecie przeczytać po angielsku w publikacji PNAS, będącej jednocześnie źródłem tego krótkiego tekstu.